KARNIVAL fesyen terbesar Asia yang mengumpulkan koleksi terbaik pereka dan jenama dari seluruh dunia iaitu Hong Kong Fashion Week for Fall/Winter (HKTDC) kini menyambut ulang tahun ke-40 tahun.
Acara utama minggu fesyen itu ialah World Boutique Hong Kong 2009 yang terdiri daripada 14 pertunjukan peragaan fesyen, empat perarakan mini dan tujuh seminar.
Kali ini, showcase fesyen yang juga merupakan kedua terbesar di dunia itu telah berlangsung pada 14 hingga 17 Januari lalu. Ia berjaya menarik lebih 1,400 peserta dari 23 negara untuk mengambil bahagian.
Minggu fesyen itu turut menempatkan zon-zon fesyen bertema termasuk Fabrics & Yarn yang mengumpulkan pelbagai produk fabrik daripada kapas, sulaman, linen dan benang bulu.
Zon-zon lain termasuk Emporium de Mode yang mempamerkan hasil fesyen hebat dan glamor, zon Spice Arena dengan pelbagai gaya topi, kasut, skaf dan beg tangan, zon Body & Intimate Wear dan sebagainya.
Secara tradisi, acara itu masih menjadi wadah paling berkesan yang mengumpulkan penggiat fesyen dan pembeli dari seluruh dunia. Tahun lepas, acara empat hari itu telah berjaya menarik 1,490 peserta dari 20 negara dan 23,700 pembeli dari lebih 100 negara.
Jenama dan koleksi pereka yang terlibat datang dari negara-negara yang berbeza termasuk Hong Kong, Australia, Perancis, India, Indonesia, China, Itali, Korea, Filipina, Singapura, Switzerland, Taiwan dan Amerika Syarikat.
Jenama-jenama terkenal seperti BUTONI, Carlopik, Didier Parakian, Dorian Ho Collection, Dp Jeans, Imaroon, Koyo Jeans, Lauren-Spencer, Moiselle, OKA DIPUTRA, RA International, Tiq, VOGLINE, VSP juga mengambil bahagian.
Lebih 5,000 pembeli yang terdiri daripada pemborong dan butik dari seluruh dunia turut mengambil bahagian termasuk Walmart, Cotton On Australia, Marie-Claire dari Kanada, Le Château, Bosideng, Mytsuko SA - Alain Weiz - Rondissimo - AW dari Perancis, Coles Group Asia, Quiksilver Asia, Basics dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment