Saturday, 24 January 2009

Jet peribadi cita rasa eksekutif

Oleh WAN SHAHARA AHMAD GHAZALI
WALAUPUN ada yang mengatakan jet peribadi hanya untuk melambangkan kekayaan tetapi ia menjadi keperluan kepada ahli perniagaan masa kini.

KETIDAKTENTUAN ekonomi dunia 2009 sama sekali bukan petanda industri jet peribadi menjadi lembap sebaliknya, ia dijangka akan menjadi pilihan yang lebih popular berbanding penerbangan antarabangsa komersial.

Ini berlaku ekoran pengurangan destinasi, jumlah tempat duduk dan jumlah penerbangan yang telah dilakukan oleh syarikat penerbangan antarabangsa sebagai langkah mengatasi kenaikan harga bahan bakar.

Justeru, memandangkan pilihan yang ada untuk tiba ke destinasi popular atau terpencil secepat mungkin semakin berkurangan, minat terhadap penggunaan jet sewa akan terus meningkat terutama di kalangan ahli perniagaan yang bergantung kepada kecekapan perjalanan udara.

Tambahan pula, jet peribadi adalah pilihan terbaik untuk ke destinasi akhir mereka dengan lebih pantas tanpa risiko kelewatan atau masalah penukaran rangkaian antara pesawat syarikat penerbangan antarabangsa yang boleh berlaku.

Pengurangan destinasi dan jumlah tempat duduk antara 10 hingga 15 peratus bagi setiap destinasi oleh syarikat-syarikat penerbangan utama juga dijangka memberi kelebihan kepada pemilik-pemilik jet peribadi mendapatkan pelanggan.

Perkembangan penyewaan jet juga disokong oleh usaha pemilik jet yang semakin aktif mencari pelanggan untuk menampung kos pembiayaan bagi memastikan penerbangan seterusnya berjalan lancar.

Sementara itu, selain potensi penyewaan yang boleh menguntungkan pemilik, golongan kaya didapati masih berminat membeli jet-jet peribadi meskipun industri pembuatan pesawat mengalami waktu ketidaktentuan ekonomi tahun ini.

Pengarah Pemasaran Airbus (Penerbangan Eksekutif dan Persendirian), David Velupillai mengakui tempahan jet peribadi terus meningkat di serata dunia khususnya di kalangan hartawan dan jutawan.

“Kepentingan jet peribadi terbukti bagi melancar lagi urusan perniagaan dan membolehkan mereka menjimatkan lebih banyak masa serta menjadi lebih produktif,” jelasnya.

Beliau tidak mendedahkan bilangan tempahan atau jualan oleh Airbus tahun ini tetapi pengeluar pesawat dari Eropah itu telah menjual 23 jet peribadi bernilai lebih AS$ 3 bilion (RM 10.8 bilion) tahun lepas yang termasuk 14 pesawat satu lorong dan sembilan pesawat berbadan lebar.

Pada tahun sebelumnya pula, Airbus telah berjaya menjual sebanyak 38 unit jet peribadi yang mana 31 daripadanya ialah pesawat satu lorong.

“Pencapaian itu menunjukkan pesawat keluaran Airbus amat popular sekaligus mengatasi syarikat pesaing, jadi kita sangat optimistik untuk melihat perkembangan industri tahun ini,” ujarnya pada Persidangan Industri Jet Peribadi Dunia di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Antara Jet Korporat Airbus (ACJ Family) yang terdapat di pasaran ialah A318 Elite, Airbus ACJ dan A320 Prestige. Pesawat Airbus ACJ Family memiliki ciri-ciri rekaan dalaman eksklusif, moden dan kontemporari yang dilengkapi ruang pejabat, bilik tidur, ruang makan dan ruang santai yang berinovasi tinggi.

Pesawat-pesawat tersebut juga dilengkapkan dengan ruang simpanan minyak tambahan yang membolehkannya terbang pada jarak yang lebih jauh.

Velupillai berkata, pihaknya merancang untuk memberi tumpuan kepada pasaran Asia selepas berjaya meluaskan pengaruh di negara-negara Eropah.

“Pasaran terbesar kami pada waktu ini di Asia adalah di China dan ia mempunyai potensi yang baik dan berterusan,” ujarnya.

Permintaan bagi korporat jet yang besar di Asia sedang berkembang, malah sejak lapan tahun yang lepas, industri tersebut telah meningkat kira-kira 50 peratus, jadi kami akan mempergunakan sebaiknya peluang itu,” tambahnya.

Airbus, jelasnya, melihat Asia sebagai pasaran yang sangat penting memandangkan pertumbuhan ekonominya yang kuat apatah lagi bandar-bandar utama Asia terpisah oleh jarak yang jauh.

Sejak pertengahan 1980-an iaitu pada awal permulaan Bahagian Penerbangan Peribadi, Airbus telah menjual 150 buah jet korporat, termasuk A318, A320 Prestige, ACJ dan pesawat lebar.

Daripada jumlah itu, 20 unit dijual kepada pembeli Asia termasuk China Sonangol, Royal Thai Air Force, Skytraders dan the UB Group of India. Beberapa unit jet juga dibeli oleh rakyat Malaysia tetapi identiti mereka dirahsiakan.

Tambah Velupillai lagi, kini terdapat sekitar 25 unit jet peribadi Boeing 777 yang perlu diganti tidak lama lagi dan itu sendiri adalah potensi perniagaan kepada Airbus.

No comments:

Post a Comment